Eerste exposant bij T Vierkantje is Yanick van Gastel. Presentatie zondag 29 november tijdens...
Tiende editie al weer van T Vierkantje, het Etalage project van Stichting Idee-fixe [IDFX], doorlopend te zien van zondag 16 januari tot en met zondag 6 maart 2022. Dag en nacht zichtbaar. Vooral tijdens het donker magisch. Dus loop eens langs. En laat je verrassen, laat je gedachten oplichten stap binnen in Razzle Dazzle: entrollment van José Krijnen.
. Wat is het T VIERKANTJE: een mini-expositieruimte waarvoor wij steeds een Beeldend kunstenaar, fotograaf, kunst designer of anders, uitnodigen om naar eigen inzicht een installatie binnen het kader van T VIERKANTJE te realiseren. Kunst op een laagdrempelige manier laten zien dat is waar IDFX voor staat. Bij de eerste editie was er een fotografische installatie te zien van Yanick van Gastel, beeldend kunstenaar en fotograaf. Voor de tweede editie hebben wij Josine Vissers, multidisciplinaire kunstenaar uitgenodigd. Zij laat een werk zien met de titel : “Do you want another cup of tea? Or a glass of champagne?”. Derde editie: Lenny van Gent, met 'Toverballen'. Vierde eidtie een installatie met ruwe schetsen en illustraties van Luuk de Greef. De vijfde editie was een sculpturele installatie van Annemiek Wintjes. Titel: 'la Carapace', een werk dat door materialiteit, de stoffelijkheid, transformeert naar een tegenovergestelde dimensie. De zesde editie met Kasper Kohlen. Een installatie met filmbeelden en stills. Zevende editie Sharan Mulier. Zij nodigt de kijker uit om afstand te nemen van de georganiseerde, kloppende wereld en dichterbij verwondering of verwarring komen. Bij de achtste editie een installatie door Puck Rietveld. Negende editie met Teuni van der Stel: als het stil en donker wordt als de nacht zijn eigen leven leidt . En nu dan de tiende editie met José Krijnen.
Over het werk Razzle Dazzle: enrollment. In de serie Razzle Dazzle is het fenomeen van ‘disruptive patterning’: camouflage met behulp van opvallende patronen het uitgangspunt. Een uil die samenvalt met de schors van een boom of een groep zebra’s in beweging worden een visuele fragmentatiebom. Visueel worden hiërarchieën doorbroken en de patronen, vormen en structuren competiteren en harmoniseren met elkaar.
Over José Krijnen. Zij studeerde Humanistiek en vervolgens Beeldende Kunst aan de Koninklijke Academie Den Haag (KABK). Tijdens haar studietijd had het kopiëren van het laat-middeleeuwse Isenheimer Altaar van Grünwald veel impact. Hiermee mocht ze direct in het Religieus Museum exposeren. Een andere belangrijke invloed zijn werkperioden in China geweest. Door het beoefenen van de volkskunst knippen, leerde José figuratie te vertalen naar platte vlakken en patronen. Ook onderzocht ze het traditioneel chinees schilderen met inkt en waterverf. In deze geduldige techniek wordt het handschrift gekoppeld aan de structuur die verhaald wordt. In haar huidige werk worden platte vlakken afgewisseld met figuratie, gekopieerde beeldtaal gepaard aan eigen vondsten en diverse handschriften gebruikt om structuur uit te drukken. De kunstenaar creëert op deze wijze ritmische sferen op een collega-achtige wijze waarin je kunt verwijlen. Zie verder www.josekrijnen.nl