Editie_III Studenten werkperiode bij IDFX met Luca van de laar & Maud Konings.

OPENING vrijdag 17 juni 17.00 u - 20.00 u. Veilingkade 8 in Breda. IDFX-locatie-BAR BIZAR BAZAR.

“Door Schemering,” 

Een multi-disciplinaire tentoonstelling waarin de afzonderlijke én gezamenlijke werken van Luca fay van de Laar en Maud Konings samenkomen. Een combinatie van schilderijen, sculptuur, textiel, projecties, video’s en impulshandelingen. De tentoonstelling wordt geopend met een hapje en een drankje op vrijdag 17 juni, tussen 17.00 en 20.00u.  Hierna is deze nog te bezoeken op zaterdag 18 en zondag 19 juni tussen 14.00 en 17.00u! 

De samenkomst van beide individuele praktijken vindt plaats in het schilderen en in de benadering van sculpturale elementen, die ook hier site-specific en gezamenlijk zijn gemaakt. Werkwijze en focuspunten zijn erg verschillend per persoon. Organisch bewegen de praktijken naast elkaar waarbij er soms een kruising plaatsvindt waarin een ontmoeting ontstaat. De ontmoeting heeft steeds een ander karakter. De problemen die ontstaan tijdens de samenwerking leiden tot nieuwe inzichten en ontwikkelingen die invloed hebben op ieders eigen praktijk. De individuele werken van beiden gaan vaak een dialoog en conflict met elkaar aan doordat Luca en Maud zich al drie jaar lang in en rondom elkaars werkplek bevinden.  Maud haar kundige kennis en duurzame, gestructureerde, traditionele werkwijze staat in sterk contrast met Luca haar vluchtige, impulsieve, kromgetrokken uitschieters, waarin techniek geen prioriteit heeft. Waar Maud haar werk vraagt om ademruimte, wil Luca een benauwend volle overprikkeling bouwen in de ruimte en in haar hoofd. Deze beide contrasten vragen om een éénduidig compromis in de presentatie van de werken.  

Luca haar werk is een krioelend kaprikol geporzel. Ja, niet bestaande woorden, en spellingsfouten krijgen in haar werk bestaansrecht (als het zo loopt). Centraal staan houdingen, zoals de Fruts en de Sliert. Deze woorden vertegenwoordigen een staat van zijn. Al haar handelingen komen voort uit een gevoel, een sfeer, een zweem, een magnetronping. Als in haar hoofd een impulsping verschijnt dient deze uitgewerkt te worden. Een uitdagende ‘wat als’ en ‘waarom niet’ verschijning met wanneer het te spannend wordt het verschuilen in een veilig hoekje, heel hoog of heel erg laag. Er is een zwaarte zichtbaar van kwetsbaarheid en een verleden dat kromgetrokken wordt door een huppelend extreem enthousiast sprongetje. Luca wil zich niet binden aan een medium, tevens bindt ze zich voortdurend aan van alles, korte termijn verbindingen, wekelijks verspringen haar stellige uitspraken.  

Jitske (fellow student): ‘You have a young soul, but maybe because of that a really old one. You have a kind of childish astonishment, curiosity and enthusiasm in you by which you want to discover and try things. Maybe that is why you have an exceedingly old soul, one that exists already for many century’s and have discovered that thát is what makes live extraordinary - this amazement.’  

Mayke (fellow student): You are the sea who overflows the beach and withdraws again. And all the sandpipers are dancing in your rhythm with you. A nurturing, challenging relationship. I like being a sandpiper, enough shells to be found here. Quiet Horizontal, Dashing Vertical. 

In Maud haar werk staat de schilderkunst en het bevragen hiervan centraal, samen met het landschap en de hier aan relaterende figuur. Deze samenkomst vond plaats tijdens een studieperiode van bijna een half jaar in Bergen, Noorwegen. Tijdens het maken van wandelingen snijdt ze schildersdoeken uit elkaar, welke dan een tijdelijke ingreep in het landschap vormen, om ze daarna weer op te spannen en de stukken met tussenruimtes terug aan elkaar te naaien. Zo komt ze terug bij een stabiele ondergrond voor een schilderij, al zijn hier ook sculpturale elementen in te vinden. Ze maakt gebruik van natuurlijke pigmenten, in deze tentoonstelling vaak ook zelf gemaakt, en maakt vrijwel al haar verf zelf, volgens traditionele receptuur. Van dichtbij opent zich hierdoor een nieuwe wereld in de landschaps-werken. Het experiment in verschillende traditionele schilder- en tekentechnieken levert nieuwe vormen van beeld op.  

Het landschap en de figuur zijn wat haar betreft onlosmakelijk verbonden. Er ontstaat een dialoog tussen de landschappen die ze maakt, en de schilderijen van figuren die zich er doorheen bewegen. Tevens ontstaat een dialoog met de ruimte waarin het werk geïnstalleerd is.  

Luca (medestudent): “Jouw proces is eigenlijk super ingewikkeld.” 

Bas (docent): “Goed gek, en daarmee eigenzinnig. Het is een heel onlogisch proces dat je aangaat.” 

Baba Görkem Yalim (gastdocent): “Your practice is about the figure and how it relates to its surroundings.”  “You are painting, relating to painting itself.”